Zajęcia językowe dla dzieci a emocjonalne potrzeby dziecięce

Zajęcia z języka angielskiego dla dzieci są nie tylko drogą do nauki języka angielskiego, ale również mogą być kompensacją emocjonalnych potrzeb dziecięcych. Zaspokojenie emocjonalnych potrzeb w wieku dziecięcym jest trampoliną do późniejszych zachowań dorosłych. Podstawowym elementem zaspokajającym te potrzeby jest właściwie poprowadzona zabawa. Zabawa uczy współpracy i samodzielności, sprzyja wyrównywaniu niedoborów emocjonalnych. Jak w takim razie językowe zajęcia dla najmłodszych mogą wpływać na zaspokajanie tych potrzeb?

 

Jeffrey Young wskazał następujące dziecięce potrzeby emocjonalne

1.Potrzeba bezpieczeństwa – dotyczy głownie bezpiecznej i stabilnej relacji z innymi, w której dominuje akceptacja i szacunek. Realizacji takiej potrzeby sprzyjają rytuały zajęć Teddy Eddie, znany dziecku i powtarzalny sposób wchodzenia na zajęcia, ulubione, powtarzane zabawy, znajoma sala i lektor, który wita uczestnika zajęć jego imieniem.   

 

2.Potrzeba kontaktu z innymi (więzi)- realizacja tej potrzeby to przede wszystkim bycie w bliskim otoczeniu z tymi, którzy podobnie odbierają świat, są nam bliscy i wrażliwi na nasze emocje i uczucia. Najbardziej potrzeba ta realizowana jest w relacjach z rodzicami i rodzeństwem. Równie ważny jest też kontakt rówieśniczy, bycie w grupie, wspólne zabawy, nawiązywanie przyjaźni. Takim relacjom sprzyjają proponowane przez nas zajęcia językowe, podczas których ich uczestnicy wspólnie bawią się i uczą. Niejednokrotnie dzieci przed zajęciami wyczekują na swojego ulubionego kolegę z przedszkola, mimo iż tylko kilka godzin temu z nim się rozstały.

 

3.Potrzeba autonomii- to przede wszystkim potrzeba posiadania własnej tożsamości i możliwości wyrażania siebie. Proponowane podczas zajęć językowych zabawy pozwalają jego uczestnikom na wyrażanie siebie. Uczestnicy zajęć stają się „teacherami”, mogą naśladować ulubione i wybrane przez siebie postaci z historyjek. Wyobraźnia dziecięca jest jak najbardziej pożądana i sprzyja wyrażaniu siebie.

 

4.Potrzeba poczucia własnej wartości- realizowana jest poprzez potrzebę akceptacji i swobodne wyrażanie swoich uczuć i emocji. Każdemu uczestnikowi zajęć stwarzana jest taka możliwość.

 

5.Potrzeba autoekspresji – spontaniczność, potrzeba zabawy i okazywanie radości to główne jej elementy.  Poprzez proponowane na zajęciach językowych formy zabawy jej uczestnicy uczą się współpracy, rozwijają swoje zainteresowania.

 

6.Potrzeba realnych ograniczeń – potrzeba ta opiera się głównie na samokontroli i ukierunkowaniu zachowań dziecka. Proponowane podczas zajęć schematy zachowań, powtarzalne gry i zabawy ułatwiają dzieciom pracę na zajęciach, dają im poczucie bycia częścią grupy. Jednocześnie dziecko uczy się przestrzegania określonych zasad i ponoszenia konsekwencji za ich nieprzestrzeganie.

Mam nadzieję, że wartości pozajęzykowe, które może otrzymać uczestnik zajęć w What’s Up? będą dodatkowym czynnikiem przekonywującym, iż warto uczyć się w miłej, sprzyjającej rozwojowi emocjonalnemu atmosferze i że nauka i zdobywanie wiedzy nie musi być nudna i szablonowa.

 

Żródło J. Klosko, M.Weishaar, J. Young, Terapia Schematów Przewodnik praktyka, GWP 2023r

 

Autorką artykułu jest Małgorzata Sakowicz, wieloletni pedagog, a od 2019 roku specjalistka do spraw obsługi klienta w Akademii Rozwoju What’s up.